Ik kijk naar mijn jongens en zie de lichtjes in hun ogen. Lichtjes die doofden door het schoolsysteem waar zij niet in pasten. Ik denk terug aan de tijd waar wij doorheen gingen en zie waar het ons bracht…
Dezelfde genen maar toch zo verschillend
Hoe bijzonder dat ik hier aan het strand zit, met eerst twee dagen de oudste om me heen en nu de jongste. Allebei dezelfde genen, maar oh wat een verschil van dag en nacht in hoe ze zijn, wat ze doen en hoe ze in de wereld staan.
De oudste wilde de deur van het strandhuisje dicht, want oeh koud… de jongste wilde hem open laten, ook vannacht, ‘om het geluid van de golven mam’. De oudste wilde lekker aan het werk, de jongste wil, ondanks de kou, naar buiten om met zijn blote voeten door het zand te kunnen lopen.
Wat een verschil in kinderen en wat een rijkdom om deze dagen zo te ervaren.
Ik vind het zo mooi om dat te zien en hen allebei hun weg te laten gaan. Ik moet me soms echt even inspannen om te snappen wat de oudste me vertelt omdat hij in een wereld zit, die zo anders is dan de mijne. Ik kijk naar hem en ben trots. Hij heeft nooit een diploma gehaald en wat heeft hij diep gezeten. Nu vertelt hij honderduit over de plannen die hij heeft. De kansen die hij oppakt, het verlangen om op een dag naar Amerika te kunnen gaan, het samenwerken met anderen. Hij straalt als hij vertelt, hij bruist en het licht glanst in zijn heldere ogen.
Gisteravond sprak ik lang met de jongste. Over het leven, over wie we zijn en hoe we in de wereld willen staan. Wat onze lessen zijn en hoe we kunnen bijdragen in het leven. Hoe hij kinderen wil helpen om zelfvertrouwen en blijdschap te ervaren. Hoe hij zélf wil bijdragen om de lichtjes in de ogen van kinderen te laten branden.
Dankbaar
De jongste haalde op zijn 15e zijn gymnasium diploma, omdat school openstond voor ‘leren op eigen tempo’. Eeuwig dankbaar ben ik de docenten die hier aan mee wilden werken, want ja, ook van hen vroeg dat de nodige flexibiliteit en vertrouwen.
Vertrouwen
En dat is denk ik precies waar het om draait. Vertrouwen hebben in jouw kinderen. Ze zien, écht zien. Luisteren naar wat hen bezighoudt, meedenken vanuit de vraag wat ze nodig hebben. Ze durven laten ontdekken, maar hen ook wijzen op consequenties en verantwoordelijkheden. Ze niet pamperen omdat ze het zwaar hebben, maar ze leren om het ‘anders zijn’ het hoofd te bieden. Angsten aangaan, processen doorleven met alles wat erbij hoort. Mogen balen, mogen huilen én dagen vrij mogen nemen als het even niet lukte…
Dit laatst lijkt zo simpel, maar de kinderen geven nu nog aan hoeveel dat voor hen gedaan heeft. Het nam de druk weg van het ‘eeuwige moeten’. Wanneer ze uit bed kwamen en het voelde echt niet goed dan mochten ze een ‘baaldag’ inlassen. Zonder uitleg, maar gewoon omdat het goed voelde. In principe hadden ze 1 dag per kwartaal. Soms werd een dag niet gebruikt en dan mocht hij mee naar het volgde kwartaal. Soms waren er meer dagen nodig en die kregen ze er, na overleg, dan bij.
Voelen
Alles draaide om voelen wat je nodig hebt. Zo leerden ze ook dat thuisblijven en bijtanken mocht, maar dat bepaalde taken dan later wel alsnog gedaan moesten worden. Ook verder kijken kwam langs: was het nodig om het bij te tanken of was het eigenlijk uitstellen? Steeds kijken, ontdekken, voelen, overwegen en overgeven aan het moment. Alles toelaten was was, omdat elke ervaring een leermoment mag zijn.
Om die leermomenten te kunnen pakken had ik maar 1 ‘moeten’ naar de kinderen toe: ‘als je wilt dat ik je help waar nodig, dan zul je me mee moeten nemen in jouw proces. Open en eerlijk bespreken wat je dwars zit, waar je tegenaan loopt en ook reflecteren op eigen gedrag’.
Zo leerden ze praten over hun gevoelens, leerden ze zich te uiten en onder ogen te komen wat ze lastig vonden. Ze leerden valkuilen zien, maar ook leerden ze ontdekken waar ze goed in waren en waar ze blij van worden.
Eigen pad
Vanavond zit ik nog aan het strand, maar ik zal in gedachten ook even bij de ouderavond zijn. Denkend aan de ouders die het pad bewandelen waar wij jaren geleden overheen liepen. Wat heb ik me alleen gevoeld. Wat heb ik gehuild en gemopperd. Wat heb ik me zorgen gemaakt.
Tot het punt waarop we zeiden: ‘het is klaar, vanaf nu bepalen wíj hoe we het inrichten voor onze kinderen.’ Niet schoppend en slaand, maar in goed overleg met de mensen die onze kinderen zagen staan. Dankbaar ben ik voor de hulp bij het Thomas a Kempis college. Dankbaar ben ik voor de hulp die we kregen van een super lieve leerplichtambtenaar. Dankbaar ben ik dat ik het vertrouwen en de kracht voelde om voor de kids te gaan staan en ze in bescherming te nemen tegen een leerweg waarin ze dreigden te ‘verdrinken’. Ook voor mijn man ben ik dankbaar, omdat hij me steunde en het vertrouwen had dat ik wist wat de kinderen nodig hadden.
Ik kijk dankbaar terug op het pad dat we liepen, in vertrouwen dat het goed zou komen omdat we stonden voor onze keuzes.
De lichtjes in hun ogen
En het terugzien van die lichtjes, dat is waar het allemaal om begon!